Affärsprocesser
Ordet kommer ursprungligen från engelskan – Business process är en verksamhetsprocess som visar hur aktiviteter i en organisation fungerar från en produkt eller för kunder eller andra användare. Denna affärsprocess ska ha ett fastställt mål som ger bra användning från början till slut i processen. Det kan till exempel gälla allt från en beställning till en färdig leverans som blivit utförd. En affärsprocess är alltså en beskrivning på vad en organisation ska åstadkomma. Beteckningen är mest förekommande i affärsdrivande organisationer som inte är drivande. Ett annat begrepp kan vara verksamhetsprocesser.
Hur en affärsprocess används
Att jobba med affärsprocesser är en viktig detalj för att kunna garantera att brukarna meddelar data konsekvent och likadant varje gång de utför ett arbete med samma kund. Du skapar då ett affärsprocessflöde om du vill behandla alla kundstjänstärenden på ett likadant sätt. Du kan också skapa en sådan process för att fodra att kunden godkänner sin faktura innan en beställning görs och det kanske går att köpa bitcoin anonymt utan att det syns i systemet. Ett affärsplansprocessflöde kan beställas av någon som gör sådana flöden, då kan du vara med och påverka hur du vill att ditt flöde ska vara uppställt. Det finns även färdiggjorda att köpa och det är upp till dig och ditt företag hur ni vill ha det.
Varför affärsprocessflöden?
Du kan använda dig av affärsprocessflöden för att fastställa olika steg som användarna kan följa för att få ett resultat som är eftertraktat. Stegen ha en synlig mätare som gör att användarna utan problem kan se vart i processen de befinner sig. Dessa flöden gör att nya användare inte behöver koncentrera sig på vilka föremål de ska använda, och det gör att du inte behöver ständiga vidareutbildningar. Affärsprocessflöden är till för att stödja vanliga försäljningsmetoder så de olika försäljningsgrupperna du tar hand om kan komma fram till bättre resultat.